سرمایه گذاری در ساخت کارخانه های تولید تجهیزات پزشکی

دوستداران نیامش

گفتگو با جناب آقای "مهندس جوانشیرافشار" از پیشکسوتان "تولید تجهیزات پزشکی"

شرکت ساخت وسایل تجهیزات پزشکی ایران "سوپا" جزو اولین تولید کننده لوازم یکبار مصرف پزشکی در ایران می باشد .این شرکت با هدف برآوردن نیاز هموطنان عزیز به وسایل و تجهیزات پزشکی و بی نیازی کشور از ورورد این قبیل وسایل تاسیس شد .

کاراحداث کارخانجات "سوپا" در نوروز 1366 آغاز گردید .عملیات ساختمانی ،نصب و راه اندازی کلیه ماشین آلات مورد نیاز،طی مدت 22 ماه پایان پذیرفت و این مجموعه در 22 بهمن ماه سال 1367 افتتاح گردید .کارخانجات "سوپا" کار خود را با تولید 12 قلم کالای یکبار مصرف پزشکی آغاز کرد و با برخورداری از فن آوری پیشرفته عرضه تولیداتی با کیفیت مطلوب و برابری با استانداردهای جهانی،در زملنی کوتاه توانست کاپ بین المللی مدیریت کیفیت تولید سوئیس و کاپ استاندارد ایران را به دست آورد .

مدرعامل شرکت "سوپا" آقای مهندس جوانشیر با کول بار تجربه بیست ساله بعنوان مدیرعامل شرکت "سوپا" در گفتگویی صمیمی با "نیامش" از شرکت ساخت وسایل پزشکی سوپا می گوید .

-چگونه توانستید اقتصاد مقاومتی را در شرکت "سوپا" پیاده کنید ؟
ما دستگاه هایی را  که از کشور آلمان وارد کرده بودیم،توسط کارشناسان زبده از جمله آقای مهندس "حسینی شیرازی" مشابه سازی کردیم و توانستیم خطوط گوناگون و مشابه برای محصولات گوناگون در ایران به وجود آوریم .شرکت "سوپا" به مفهوم واقعی نقش یک دانشگاه را برای افرادی که مایل بودن در تولید و تجارت و تولید تجهیزات پزشکی وارد شوند بازی نمود .

علاقه به خودکفایی کشور و عرق ملی و وطن پرستی و میهن دوستی سبب شد که بتوانیم چرخ های اقتصاد تجهیزات پزشکی در ایران را به حرکت در آوریم .من فکر می کنم هر کسی به تام یک پرسنل در یک شرکت تولید تجهیزات پزشکی کاری کند باید خود را به عنوان یک بازرس بداند و بکار خود،بازرسی و نظارت داشته باشد تا تولیدات آن کارخانه با استاندارد بالا به بازار برسد .
وقتی در کشور آلمان تحصیل می کردم یاد گرفتم که هرکس باید بازرس خود باشد .

یک نکته در تولیدات آلمان وجود دارد و آن این است که برای مثال :در آن زمان که در آلمان تحصیل می کردم سپرهای ماشین  اتومبیل های "فولکس واگن" آهن رنگ شده بود ولی اتومبیل های صادراتی آنها فلزاتی بود که با آب کاری کرم تزیین شده بود .
این موضوع این نکته را برایم روشن کرد که باید کالای صادراتی از کیفیت برتری برخوردار باشد .در سال های طولانی ،سخت کوشی من و "دکتردرخشانی" سبب آن شد که نه تنها در جهت خودکفایی تولید داخلی گام برداریم بلکه برای کشور خود سودمند باشیم .

-نقش تحقیقات و پژوهش را در "سوپا" چگونه ارزیابی می کنید ؟
در دانشگاه "سوپا" هرروز می توان یک کتاب نوشت ،ما در شرکت "سوپا" مجلاتی برای "پیام سوپا" منتشر می کنیم تا بتوانم تجربیات و پختگی های سوپا را منتقل کنم .آقای "دکتر درخشانی" کتاب های گوناگونی تالیف نموده است که می توان به کتاب "گره های اجرایی" اشاره داشت .

یادم هست که یک روز شکایتی از یک خانم دکتر از شهر زاهدان داشتم او از شکستن یک سوزن در عمل جراحی شکایت داشت ،وقتی بررسی نمودیم ،دیدیک که او اشتباها از این سوزن در جراحی استفاده کرده است این نکته به ما آموخت که باید همیشه جنبه ی آموزش را در دیدگاه خود داشته باشیم پس کتابی به نام "معرفی محصولات پزشکی و کاربرد آنها " را تالیف نمودیم تا روش به کارگیری درست تجهیزات پزشکی را آموزش دهیم .
"سوپا " ،اول تلاشی بود که شرکت های دیگر را به سمت تجهیزات پزشکی بکشاند تا همگان بتوانند از سود این صنعت بهره مند شوند .

چه پیشنهادی برای متولیان این صنعت دارید ؟
با توجه به صنعت تجهیزات پزشکی و بازگشت سرمایه در این صنعت که جایگاه بسیار خوبی در ایران و جهان دارد ،بهتر است بخش دولتی برای ایجاد رقابت بهتر میان تولیدکنندگان قیمت گذاری کالاها را آزاد نموده تا هیچ محدودیتی برای تولید کننده و ارتقاء کیفیت محصول نباشد تا بتوانیم با تداوم کیفیت مواجه شویم .